Related Posts with Thumbnails

Jak wychować zdolne dziecko


Jak wychować zdolne dziecko Davida Lewisa, to poradnik jak wspierać rozwój dziecka tak, aby osiągnęło ono pełnię swoich możliwości lub przynajmniej zbliżyło się do niej. Podkreśla znaczenie dobrego kontaktu z dzieckiem, proponując odpowiednie, stymulujące rozwój ćwiczenia. Dzieci rodzą się wszechstronnie uzdolnione, z pełną możliwością rozwoju we wszystkich kierunkach, potencjalną wybitną inteligencją i zadatkami na rozwijanie wielkiej twórczości oraz dużym talentem społecznym. "Najbardziej widoczną różnicą między dziećmi uzdolnionymi a innymi są wykazywane przez te pierwsze wyjątkowe zdolności bądź umiejętności. Na przykład, dar wczesnego czytania lub pisania, nieprzeciętne uzdolnienia matematyczne lub wcześnie ujawniony talent muzyczny; może to iść w parze w z dojrzałą inteligencją, talentem twórczym lub jednym i drugim. Zdolne dziecko zawsze zachowuje się w sposób wyjątkowy"


Zdolności intelektualne dziecka najszybciej rozwijają się w okresie od urodzenia do 5 r. ż. "Podczas tych pierwszych pięciu lat życia dziecko uczy się więcej niż kiedykolwiek będzie musiało się nauczyć (…) zdolności rozwijają się tak szybko jak na przestrzeni następnych trzynastu lat (…) im większe stawiamy mu żądania, tym większe i bardziej zróżnicowane będą osiągnięcia dziecka. (…) Każde dziecko przejawia niemalże nieograniczoną ciekawość świata i wrodzona potrzebę odkrywania wszystkiego, co znajduje się w jego otoczeniu." Chłonie świat jak gąbka. "Jego umysł jest zdolny do niewyobrażalnych wręcz osiągnięć i może sprostać prawie każdemu zadaniu, jakie mu przedstawimy". Wg Lewisa, to czy dziecko rozwinie talenty jest w dużej mierze zależne od tego, czy jego rodzice będą dziecko w rozwoju wspierać i jak zadbają o rozwój wrodzonych zdolności. Po pierwsze w dziecku trzeba dostrzec potencjał. Autor stoi na stanowisku, ”że genetyczne ograniczenia rozwoju umysłowego nie istnieją w żadnym istotnym wymiarze”.

"Żadne dziecko nie rodzi się głupie (…) wszystkie dzieci rodzą się z zadatkami geniuszy. Tragedią jest to, iż ten naprawdę niezwykły potencjał dzieci bywa wykorzystywany tak rzadko. […] Zdolne dzieci są ogólną normą, dzieci genialne stanowią nieliczne wyjątki. (…) Dzieci uczą się nieinteligentnego zachowania. Uczą się bycia ostrożnymi, co ogranicza ich rozwój twórczy. (…) To wskutek naszych ingerencji dobrze zapowiadające się dziecko nie spełnia wrodzonej obietnicy, gdyż my ją tłumimy, a nieraz nawet niszczymy. To my, rodzice, uczymy nasze dzieci niedoceniania ich własnych umysłów i pomniejszania własnych możliwości. (…) Pod koniec pięciu lat życia większość dzieci opanowuje je w daleko idącym stopniu. (…) w późniejszym wieku te niewskazane wcześniejsze zachowania maja większą szansę się utrwalić niż zmienić"

Kilka słów o Eksperymencie „Edith”. W sierpniu 1952 r. Aaron Stern, gdy jego córka ukończyła 5 miesięcy przejął całkowitą kontrolę nad jej życiem: radio grało muzykę poważną 24 godzin na dobę, zakazał dziecięcych zdrobnień, pokazywał jej kartki z wyrazami i cyframi. Mówiła płynni po roku, po dwóch umiała czytać, w wieku sześciu lat czytała dwie książki dziennie, iloraz inteligencji powyżej geniusza.... Szacunkowo tylko jedno dziecko na dziesięcioro wychowywane jest w atmosferze sprzyjającej maksymalnemu rozwojowi wrodzonych zdolności. "Rodzice nie tworzą uzdolnionych dzieci, lecz w dużym stopniu tworzą środowisko, które umożliwia rozkwit różnorodnych wrodzonych zdolności. Nie trzeba próbować rozwijać inteligencji u własnego dziecka. Ono urodziło się bardzo inteligentne. Problem polega na zapewnieniu możliwości pełnej realizacji wrodzonego potencjału twórczego dziecka Nie musisz uczyć swojego dziecka twórczego podejścia do życia. Wszystkie dzieci takie podejście przejawiają , jeżeli dane im będą możliwości pomyślnego rozwoju."



Autor podaje listę 40 różnych cech. Odpowiednie zbiory cech uzyskane w odniesieniu do analizy cech konkretnego dziecka dają odpowiedź jak rozwija się umysł tego dziecka oraz jakie posiada ono zdolności w kwestii: potencjału twórczego, sprawności intelektualnej,  zdolności przywódczych,  zdolności artystycznych,  zdolności muzycznych. test ten ma charakter kierunkujący. Test znajdziecie tutaj.(klik link)

Książka podejmuje wiele ciekawych kwestii związanych z talentami i wychowaniem zdolnych dzieci. Gorąco polecam poszukać w antykwariacie, tudzież allegro. PZWL 1988, kilka złotych i 220 stron ciekawego wykładu o tym jak wychować utalentowane dziecko. O tym dlaczego większość dzieci nie spełnia swoich talentów i czemu zdolne dzieci często ponoszą porażkę w kontakcie z systemem szkolnictwa. Również kilka słów dlaczego utalentowane dzieci nie są "milutkie". Jeśli na początku poświecimy dziecku uwagę i wesprzemy jego wrodzone zdolności w przyszłości będą się odznaczały twórczym umysłem i intelektualną dojrzałością, a to pozwoli zbudować uwieńczone sukcesem, stymulujące i wartościowe życie.

p.s jeśli dopiero planujecie dziecko to Lewis ma kilka rad jak każdemu dziecku dostarczyć najlepszych szans życiowych, bo nie oszukujmy się chcielibyśmy, żeby nasze dzieci odnosiły sukcesy w życiu :)

1. poczęcie dziecka w drugiej połowie jesieni październik/listopad
2. podczas ciąży odżywiaj się rozsądnie
3. zachowaj w ciąży spokój wykonuj ćwiczenia odprężające
4. nie pal i nie pij alkoholu w ciąży
5. po porodzie kontakt skóra do skóry
6. karm piersią
7. między rodzeństwem powinno być co najmniej 4 lata różnicy


0 komentarze :