Related Posts with Thumbnails

Porwanie w Tiutiurlistanie

Ostatnimi czasy do snu czytaliśmy Porwanie w Tiutiurlistanie... Powieść umieszczoną na międzynarodowej liście im. H.Ch.Andersena wśród światowych arcydzieł literatury dla dzieci i młodzieży. Ja mam do ksiązki ogromny sentyment, a za sprawą Wydawnictwa Babaryba niezwykłe przygody trójki przyjaciół - koguta Pypcia, kota Mysibrata oraz lisicy Chytraski poznały moje dzieci...


"To opowieść dla dzieci i dorosłych, w której piętnuje się głupotę, chciwość, agresję, bezsens wojny, przeciwstawiając im siłę przyjaźni oraz dążenie do wspólnego rozwiązywania małych i dużych problemów"

Wojciech Żukrowski w mistrzowski sposób konstruuje wciągającą fabułę z elementami powieści awanturniczej, baśni oraz fantasy. Niezwykłe przygody trójki przyjaciół: koguta Pypcia, kota Mysibrata oraz lisicy Chytraski, powstały podczas okupacji niemieckiej w 1942 roku ... "Porwanie w Tiutiurlistanie” to opowieść o przygodach królewny Wiolinki, córki króla Cynamona, władcy Tiutiurlistanu. Porwana przez Cygana Nagniotka, oszpecona przez jego złe czary, miała stać się przyczyną wojny pomiędzy Tiutiurlistanem i Blabancją rządzoną przez króla Baryłkę. Jest, to książka antywojenna... tematyka moim dzieciom jak i mi obca... ale pokazana w krzywym zwierciadle uzmysławia, że zwycięża nie siła, ale rozum. Rozum pokonuje głupotę. Blablacja zawiera pokój z Tiutiurlistanem. Pochwała przyjaźni i oddania sprawie. Opowiedziane z humorem, trzymają w napięciu do ostatniej strony! I muszę przyznac, że czytanie na głos tej ksiązki, to gimnastyka języka... piękny język:)

Na uwagę zasługują czerwono czarne, przykuwające wzroku ilustracje autorstwa Pawła Kłudkiewicza

paweł kłudkiewicz



Na podstawie powieści W. Żukrowskiego w 1986 roku postał pełnometrażowy film animowany w reż. Z. Kudły i F. Pytera. Z przyjemnością powróciłam do tej książki, a moje dzieci mają nową ulubioną bajkę... Vi zamiast dobranocki ogląda księzniczkę Violinkę, której szczerze współczuje wygllądu wieśniaczki... cóż moja córka przyzwyczajona jest do pięknych disneyowskich księżniczek... Niemniej niezmiernie mnie cieszy, że ta polska animacja przypadła jej do gustu... bo dziś juz takich bajek nie robią...



0 komentarze :