Related Posts with Thumbnails

Po co dzieciom wyobraźnia?

Czy wiesz, że Albert Einstain zanim stworzył teorię względności odbywał podróże w wyobraźni na Księżyc na promieniu świetlnym? A zarówno Mozart i Bethoventwierdzili, że najbardziej twórcze chwile w ich życiu to te, w których nie myśleli świadomie o swojej pracy i puszczali wodze fantazji.

Okazuje się, że najwięksi tego świata, niezależnie czy byli artystami czy tzw. „umysłami ścisłymi” dochodząc do swych sukcesówkorzystali z wyobraźni. Kształcenie i wychowanie twórcze pozwala dzieciom na wyjście poza schematy myślenia i działania. Sprawia, że dzieci odkrywają swoje możliwości i lepiej poznają samych siebie. Należy jednak pamiętać, że wyobraźnia jest jak mięsień, który nie poddawany treningowi zanika. Co więc zrobić aby rozwijać myślenie twórcze u naszych dzieci?


Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę, że polski system szkolnictwa w kwestii rozwoju artystycznego dzieci i młodzieży pozostawia wiele do życzenia(poza małymi wyjątkami). W szkole główny nacisk kładziony jest na logiczne myślenie, wyrabianie zdolności analitycznych, krytycyzm i pragmatyzm - czyli stymulację lewej półkuli. Zapomina się o prawej półkuli odpowiedzialnej za intuicję, emocje, marzenia senne i myślenie obrazowe.Każdy z nas pamięta uwagi nauczycieli: „Przestań śnić na jawie”, „Skup się”, „Nie bujaj w obłokach”. Jakby nauczyciele zapomnieli, że tylko dzięki równoczesnemu pobudzaniu obu półkul, można pozytywnie stymulować harmonijny rozwój młodych ludzi, sprawiając że wyrosną na kreatywne osoby, zdolne do myślenia nieschematycznego i pełne inwencji twórczej.

Jednym ze sposobów na rozwój kreatywności i trening myślenia twórczego, jest wcielanie się w role i odgrywanie scenek „z życia wziętych”.Dzieci uwielbiają takie zabawy, ale (zwłaszcza na początku) potrzebują zachęty osoby dorosłej, która podpowie, w co konkretnie dzieci mogą się bawić np. wyobraźcie sobie, że jesteście rycerzami i bierzecie udział w turnieju. Nie kupujcie też dzieciom gotowych strojów, tylko pozwólcie im na własnoręczne stworzenie przebrań z krepiny czy gazet.
 
 
Uzupełnieniem zabawy, ale i nowym bodźcem do pobudzenia wyobraźni będzie zaproponowanie dzieciom zabawy zabawkami z tektury. Takie zabawki są nie tylko ekologiczne (powstały z surowców wtórnych i ulegają recyklingowi) ale i pozwalają na wspaniałą zabawę twórczą:
- dzieci samodzielnie lub z pomocą opiekunów/ rodziców składają zabawkę
- korzystając z farb, flamastrów, kredek, papierów kolorowych itp., dzieci mogą ozdobić zabawki w dowolny sposób rozwijając tym samym swoją wyobraźnię
- przestrzenna zabawka np. zamek, domek, kuchenka czy rakieta rozbudza kreatywność i zachęca w różnych zabaw.
Prostsze zabawki, pozbawione plastikowych dodatków, muzyczki, światełek i innych „bajerów” pozwalające na wszechstronne zastosowanie sprawiają, że dziecko uczy się wychodzenia poza schematy. 
Doskonałym przykładem takiej zabawki są drewniane klocki, które w zależności od zabawy mogą być samochodem, cegłą w domku, owocami w sklepie czy ogrodzeniem zamku.
Dodatkowym atutami świadomego podchodzenia do kupowanych zabawek jest:
- oszczędność pieniędzy (dziecko uczy się, że jedną zabawką można się długo bawić w różny sposób)
- więcej wolnego miejsca (nie kupujemy tak dużo zabawek, więc nie mamy problemu z magazynowaniem ich w domu)
- uczenie dziecka szacunku i dbania o posiadane przedmioty

źródło: 
http://www.miejscadzieci.pl/ekorodzina.php?tid=12

0 komentarze :